Större nätverksuppgradering minskar läckage i kinesisk stad

Tack vare en fullständig nätverksöversyn och innovativ WLM-lösning (Water Loss Management) har Diehl Metering gjort det möjligt för företaget Longkou Water Supply i Kina att minska läckagenivån från cirka 50 % till bara 10 %.

Nyhetsmeddelande
Större nätverksuppgradering minskar läckage i kinesisk stad Större nätverksuppgradering minskar läckage i kinesisk stad

Tack vare en fullständig nätverksöversyn och innovativ WLM-lösning (Water Loss Management) har Diehl Metering gjort det möjligt för företaget Longkou Water Supply  i Kina att minska läckagenivån från cirka 50 % till bara 10 %.

Företaget levererar vatten till mer än 30 samhällen nära hamnstaden Yantai i östra Kina. Innan företaget började arbeta med Diehl Metering förlitades dess distributionsnät på manuell mätaravläsning, en tidskrävande praxis som också var dyr och otillförlitlig. Dessutom hade nätverket rör med en läckagenivå som kunde nå upp till 50 %.

År 2018 förvandlade Diehl Meterings lösning den befintliga installationen till ett fast nätverk med automatisk avläsning. Samma år började vi installera smarta vattenmätare, inklusive våra bulkmätare WESAN WPG och AQUILA V3. Hittills har vi monterat cirka 18 000 enheter, vilket förbättrat mätarens tillförlitlighet och läsnoggrannhet.

För att åtgärda läckageproblemet installerade kunden vår IZAR @ INSIGHT DMA-programvara på sin server. Denna innovativa dataplattform övervakar noggrant inflödet och utflödet av oberoende mätområden som kallas DMA och analyserar massan av data för att identifiera läckage. Den exakta platsen för läckan identifieras sedan med hjälp av akustisk läcklokalisering, verktyget varnar omedelbart så att den kan adressera och ta itu med problemet. I början av 2019 hade läckagenivån för alla 33 DMAs minskat till bara 10 %.

Den 20 september 2020 träffade Diehl Metering Chinateamet kunden för att presentera resultat och träna dem i att använda en ny version av programvaran. Den övergripande återkopplingen var extremt positiv, där kunderna uttryckte sin belåtenhet med både mät- och läckagelösningarna.