Automatiserade avläsningar, kundnöjdhet och interoperabilitet i Turkiet

Automatiserade avläsningar, kundnöjdhet och interoperabilitet i Turkiet Automatiserade avläsningar, kundnöjdhet och interoperabilitet i Turkiet
Nyhetsmeddelande

I över 10 år har Diehl Metering och dess partner Madenerj Inc. arbetat med Izmir Jeotermal för att kontinuerligt optimera verksamhetens nätverk, övervakning och fakturering. Företaget driver ett av de största geotermiska fjärrvärmenätet i världen och drar nytta av de höga nivåerna av geotermisk aktivitet i och runt Turkiets tredje största stad.

År 2011 bestod Izmir Jeotermals nätverk av mätare från olika tillverkare. Eftersom varje varumärke använde sitt eget radiosystem med egna protokoll för insamling av mätardata, kämpade verksamheten med att uppnå automatiska mätaravläsningar, vilket resulterade i en manuell datainsamlingsprocess som var tidskrävande, arbetskrävande och benägen för faktureringsfel. Samma år lanserade Diehl Metering sina SHARKY 775 värmemätare i Turkiet och Izmir Jeotermal beställde 2500 enheter för att möjliggöra fjärrläsning av data för första gången.

Två år senare lade verksamheten till ytterligare 11 000 SHARKY-mätare, vilket gjorde att det kunde dra full nytta av kommunikationsstandarden Open Metering System (OMS) som används av våra mätare. Den interoperabilitet som erbjuds av OMS innebär att mätare och enheter från andra märken lätt kan integreras i nätverket.

Med tiden blev Izmir Jeotermal så imponerad av kvaliteten och prestandan hos våra SHARKY-värmemätare att de bestämde sig för att lita uteslutande på våra mätare. Idag har verktyget cirka 30 000 SHARKY-mätare i sitt nätverk och mätaruppgifter samlas in via en Walk-by-lösning. Detta gör det möjligt för företaget att leverera tillförlitlig månadsfakturering, minska kundklagomål och öka verksamhetens image. Med frekvent tillgänglig data kan Izmir Jeotermal också övervaka sitt nätverk bättre, förbättra effektiviteten genom optimerade flödeshastigheter och läckagedetektering.

Kunden har uttryckt särskild nöjdhet med våra SHARKY-mätares robusthet. Även under de hårda förhållandena med geotermiskt vatten är mätarna utformade för att hålla länge in i framtiden när vi fortsätter att arbeta tillsammans med Izmir Jeotermal för att optimera deras nätverk.

Läs hela historien