Hvordan Diehl Metering var banebrydende med markedets første ultralydsmåler

For mere end et årti siden, blev Diehl Metering det første selskab til at markedsføre en ultralydsmåler. HYDRUS blev udviklet som et direkte svar på vores kunders oplevelse i Mellemøsten, og måleren har siden udviklet sig til at blive en hjørnesten i smarte vandnetværk overalt.

Hvordan Diehl Metering var banebrydende med markedets første ultralydsmåler Hvordan Diehl Metering var banebrydende med markedets første ultralydsmåler
Nyheder

Ultralydsmålingsteknologi blev først indført i varmesektoren i 1990'erne. Det blev udviklet som et alternativ til mekaniske turbinemålingsteknologier, hvilket gav fordelen ved at måle flowet uden at forstyrre flowet. Dette gjorde det mindre modtageligt for blokeringer forårsaget af metalpartikler, samt at være mere modstandsdygtigt over for rust og generelt slid. Kort sagt, ultralydsenergimålere var mere pålidelige og holdbare.

Diehl Metering, dengang kendt som Hydrometer, var en af pionererne inden for denne teknologi. Fra 1991 udviklede vores forskerteam aktivt ultralydsteknologi, og i 1998 lancerede vi SHARKY, vores første ultralyds flowsensor til varmemarkedet.

Et nyt kundebehov

I årevis forblev ultralydsteknologi det eksklusive domæne for energisektoren. Fra 2005 begyndte Hydrometer at arbejde i Mellemøsten, og så hurtigt en mulighed for bedre at betjene kunderne, ved at udvikle en ultralydsmåler til vandsektoren.

I den ørkenfyldte region omkring Dubai og Abu Dhabi, er vand en værdifuld ressource. Dette gør målere af høj kvalitet til et afgørende værktøj til at sikre, at det håndteres effektivt med minimal risiko for spild og lækager. På det tidspunkt, var standard vandmålere imidlertid dårligt udstyret til at klare ørkensand. Små partikler ville trænge ind i rørene, forårsage blokeringer og endda permanent skade måleren. Derudover kunne mekaniske målere ikke skelne mellem luft og vand, og ville derfor tælle luft i tilfælde af vandstop eller periodisk vandforsyning.

For at løse dette problem, var nogle af vores kunder i Emiraterne begyndt at installere ultralydsenergimålere i deres vanddistributionsnet. Men energimålere er meget større end vandmålere og er ikke designet til at klare fugtige forhold. Vi vidste, at vi skulle tilbyde vores kunder en bedre løsning, og vores team begyndte at arbejde med at tilpasse ultralydsteknologi til vandmålingens behov.

Designet til ekstrem og langvarig nøjagtighed

I 2008 lancerede vi verdens første ultralydsmåler, kaldet HYDRUS, en kombination af Hydrometer og US, forkortelsen for Ultrasonic. Måleren var et direkte svar på de udfordringer, vores mellemøstlige kunder stod over for.

Med et robust design, blev HYDRUS bygget til at modstå høje temperaturer og høj luftfugtighed, samt modstå sand og luft i rørene. Ved at bygge den til at opfylde sådanne ekstreme forhold sikrede vi, at vores nye måler ville levere langsigtet ydelse overalt i verden.

Lyt og bliv bedre

Siden HYDRUS først blev lanceret, har vi fortsat lyttet til vores kunder og tilpasset teknologien til deres behov. Batterilevetiden er forlænget til op til 16 år, og måleren er nu tilgængelig i alle almindelige, nominelle størrelser, samt en ultralyds Bulk -version.

Vi har også integreret nye forbindelsesstandarder, så HYDRUS kan samle flere metrics om vandforbrug, flow og temperatur. Desuden er vores IZAR -radioteknologi automatisk integreret i alle vores ultralydsmålere, hvilket gør det muligt for forsyningsselskaber, at drage fordel af fjernaflæsninger og automatisk datatransmission i et fast netværk eller med et mobilt aflæsningssystem, samt potentialet i IoT.

Det er 13 år siden, at HYDRUS første gang blev lanceret - og 30 år siden Diehl Metering første gang udviklede ultralydsmålingsteknologi. I dag har industrien fuldt ud taget teknologien til sig, og vi fortsætter med at lytte til vores kunder og forbedrer løbende vores ultralydsmålere, for at optimere deres præcision, stabilitet og holdbarhed, samt deres forbindelse.