Volumetriske målere muliggør reduktion vandledningstab i Malta

Takket være volumenmålernes ekstreme nøjagtighed, har Diehl Metering hjulpet det maltesiske forsyningsselskab Water Services Corporation (WSC) med at reducere vandledningstab og overvinde udfordringerne med lave flowhastigheder og høje niveauer af kalk.

Volumetriske målere muliggør reduktion vandledningstab i Malta Volumetriske målere muliggør reduktion vandledningstab i Malta

Ø-staten Malta i det centrale Middelhav er et komplekst miljø for vandopsamling og -behandling. Ligesom mange lande i det sydlige Europa, er deres vandtanke placeret på tagene, hvilket resulterer i meget lave flowhastigheder på mindre end 250 l./timen. Desuden kommer omkring 60% af Maltas drikkevand fra havet. Dette kræver en proces, kendt som omvendt osmose, som bruger calciumcarbonit og derfor efterlader høje niveauer af kalk i vandmålere.

Disse er de daglige udfordringer, som Water Services Corporation (WSC) står over for, det forsyningsselskab, der er ansvarligt for at producere og distribuere drikkevand, samt at indsamle og behandle spildevand på de maltesiske øer. Siden 2018 har WSC arbejdet sammen med Diehl Metering, for at spare vand ved at reducere vandledningstab.

I løbet af de sidste tre år har forsyningen udstyret sit netværk med vores ALTAÏR volumetriske vandmålere med 169 Mhz radiomoduler, fremstillet af Diehl Metering. Senest har WSC bestilt vores nye ALTAÏR-måler, som er forsynet med et dual-zone filter, for fuldstændigt at eliminere problemet med kalkrester og samtidig give modstand mod sand. Når den seneste ordre er installeret, vil næsten 60% af ø-staten være udstyret med ALTAÏR-målere.

På trods af de meget lave flowhastigheder, har målerne vist sig ekstremt nøjagtige, hvilket har bidraget til en reduktion i vandledningstab på omkring 4% indtil videre. For WSC betyder dette reducerede omkostninger, mindre spildtid og større bæredygtighed i netværket.