Smart lækagedetektion: reaktivitet og bæredygtighed for varmeforsyninger

Smart lækagedetektion: reaktivitet og bæredygtighed for varmeforsyninger Smart lækagedetektion: reaktivitet og bæredygtighed for varmeforsyninger
Nyheder

Diehl Metering's Smart Leak Detection er en mægtig løsning, der hjælper varmeforsyninger med at optimere lækagestyring i deres distributionsnetværk og samtidig minimere skader og afbrydelser for forbrugerne. Fordelene er reducerede driftsomkostninger, øget kundetilfredshed og et mere effektivt og bæredygtigt netværk.

Lækage er en af de største udfordringer for varmeforsyninger. Hvis de ikke opdages hurtigt, kan de forårsage unødvendigt energitab og i værste tilfælde omfattende serviceforstyrrelser samt strukturelle skader i forbrugernes hjem. Bortset fra at påføre betydelige økonomiske omkostninger, har lækager en miljømæssig indvirkning, fordi de i bund og grund er en spildt ressource og også repræsenterer varmetab, som varmeanlægget derefter skal kompensere ved at producere ekstra energi.

Intelligent netværk

For at tackle disse mange udfordringer, informerer Smart Leak Detection-løsningen hurtigt varmeforsyninger om lækager i deres netværk, og i nogle lande inden for forbrugernes hjem. Dette giver dem mulighed for at handle hurtigere. Løsningen er afhængig af et fast netværk i kombination med SHARKY varmemålere installeret i de forreste rør og SHARKY FS ultralydssensorer installeret i returrørene. Denne opsætning gør det muligt at indsamle et væld af netværksdata, som derefter analyseres og fortolkes af vores Central Data Management-software - IZAR@NET 2, hvis det hostes lokalt eller IZAR PLUS PORTAL, hvis forsyningen vælger software som tjeneste.

Ved at overvåge flowet i frem- og returrørene, identificerer Smart Leak Detection en lækage i de meget tidlige stadier. Så snart der opstår en uregelmæssighed, sender SHARKY-måleren en advarselsmeddelelse, der vises på vores IZAR-software med oplysninger om placeringen og arten af problemet. Fordi hele varmenettet kører mere effektivt, reducerer forsyningerne deres driftsomkostninger, mens alarmer gør det muligt for dem hurtigt at løse problemer, før der sker betydelige skader. Løsningen øger også bæredygtigheden af deres forretning.

Merværdi for forbrugerne

Gennem løsningen tilbyder vi forsyningsselskaber, i visse lande, potentialet til at skabe nye tjenester til deres kunder. Ved at tilpasse Smart Leak Detection til at videresende lækagealarmer direkte til forbrugerne kan forsyningsselskaber skabe kundetilfredshed, og samtidig reducere risikoen for strukturelle skader. I visse lande giver smart måler infrastrukturer forbrugerne rabat på lækage-forsikring, hvilket gør det muligt for forsyningsselskaber at blive endnu mere populære hos deres kundekreds.