Diehl Graduate Programme: Konflikter kan føre os op ad muren

Find ud af, hvordan deltagerne i Diehl Graduate Programme lærte at håndtere konflikter på et 3-dages workshop.

Nyheder
Diehl Graduate Programme: Konflikter kan føre os op ad muren Diehl Graduate Programme: Konflikter kan føre os op ad muren

Hvordan kan vi håndtere konflikter på arbejdspladsen? Hvordan kan vi mindske virkningen heraf? Og hvad kan hjælpe os med at komme væk fra at ramme muren? Dette var de spørgsmål, som deltagerne i Diehl Graduate Programme stod overfor i en 3-dages workshop, der blev afholdt 14.-16. Oktober 2019.

Strategier til konflikthåndtering inkluderer bekæmpelse, integration, forhandling, undgåelse og kompromis. Hver metode blev omhyggeligt analyseret og testet af de 24 kandidater, der deltog i et specielt værksted i Diehl Groups hovedkvarter i Nürnberg, Tyskland. De deltagende kom med hver deres tekniske og kommercielle baggrunde og omfattede tre repræsentanter fra Diehl Metering: Maximilian Oberndörfer, Kevin Wittrich og Florian Einzinger.

Gentænke konflikt

Workshoppen fokuserede på udveksling af erfaringer og ekspertise samt i fællesskab at udvikle værktøjer og metoder til konflikthåndtering. Inspireret af casestudier og rollespil testede deltagerne metoder til håndtering af konflikter og blev lavet til at reflektere over deres egen adfærd i konfliktsituationer. De vigtigste spørgsmål var: hvordan handler vi i konfliktsituationer, og hvordan kan vi flytte diskussioner fra et følelsesmæssigt niveau til et mere faktuelt og objektivt niveau?

Et andet højdepunkt på workshoppen var en ”pejse-samtale” med Wolfgang Weggen, Chief Financial Officer for Diehl Group. Deltagerne benyttede muligheden for at stille Mr. Weggen spørgsmål om alt fra hans personlige karriere til aktuelle problemer og udfordringer fra Diehl Group.

Fra konflikt til netværk

En af hovedideerne i Diehl Graduate Programme er at samle forskellige Diehl-afdelinger. For at forbedre netværkssamarbejdet mellem deltagerne blev der afholdt en middag med Nathalie Haschberger, leder af det kommercielle kandidatprogram efter afslutningen af Conflict Management-seminaret.

På den tredje dag besøgte deltagerne Diehl Metering i Ansbach. Efter en præsentation af Metering-divisionen af Andrea Sorg fik de en rundvisning i de forskellige produktionsområder i Ansbach. For at afslutte dagen havde alle en chance for at samle deres egen personlige HYDRUS 1.3 vandmåler. Hvilken bedre souvenir kan man få med hjem fra et vellykket tre-dages workshop?